2000 tonowy Shiploader odpłynie z Gdyni do Norwegii

Poniedziałek, 3 Sierpień 2015

Dziś w porcie w Gdyni rozpoczął się załadunek ważącego ponad 2000 ton portowego urządzenia załadowczego zwanego Shiploader’em. Konstrukcja urządzenia została wykonana przez Zamet Industry S.A. w ramach kontraktu zawartego w lutym zeszłego roku z ThyssenKrupp Industrial Solutions AG (Niemcy). Po załadunku wszystkich elementów Shiploader’a na morski barko-ponton, zostanie on przetransportowany do miejsca docelowej pracy w porcie Narwik w Norwegii. 

Opiewający na sumę 5,7 mln EUR kontrakt zawarty przez notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych polską spółkę Zamet Industry S.A. z Thyssenkrupp Industrial Solutions AG obejmował wykonanie oraz zmontowanie Shiploader’a. Konstrukcja urządzenia została wytworzona w zakładzie „Mostostal-Chojnice”, natomiast z uwagi na jego gabaryty, montaż i scalenie wszystkich elementów, a także próby ruchowe bez materiału przeładowywanego, miały miejsce na terenach portowych w Gdyni. Produkcja konstrukcji Shiploader’a została wykonana w oparciu o dokumentację projektową dostarczoną przez Thyssenkrupp Industrial Solutions BU Resource Technologies OU Mining-Rohrbach. Ostatecznym odbiorcą urządzenia jest firma LKAB, dla której, w całorocznym porcie w Narwiku, Shiploader będzie wykonywał operacje przeładunku rudy żelaza, pochodzącej z kopalni w szwedzkiej Kirunie.

Shiploader ma 150 metrów długości, 10 metrów szerokości i 50 metrów wysokości. Maszyna będzie w stanie załadować w ciągu godziny około 11 000 ton tego rudy żelaza. 

Kontrakt na wykonanie Shiploader’a jest realizacją strategii rozwoju Grupy Zamet Industry, która zakłada między innymi dążenie do umocnienia pozycji Grupy na rynku offshore poprzez rozwijanie współpracy i zwiększanie kompleksowości usług z dotychczasowymi partnerami, a także rozszerzenie współpracy z nowymi podmiotami z branży. Zamet Industry S.A. realizuje strategię poprzez działania akwizycyjne, których przykładem jest nabycie w 2014 r. zorganizowanej części przedsiębiorstwa „Mostostal-Chojnice” oraz dzięki rozwojowi organicznemu spółki, czego potwierdzeniem jest uzyskanie certyfikatu spełnienia wymagań normy ISO / TS 29001 przyznawanego przez DNV GL Polska. Skonsolidowane przychody Zamet Industry S.A. z segmentu offshore wzrastają rokrocznie czyniąc z niego jeden z kluczowych elementów działalności spółki. W 2011 roku, segment ten wygenerował 59,6 mln zł przychodów, a w kolejnych latach 77 mln zł (2012), 97 mln zł (2013) oraz 111,4 mln zł (2014).  

W ramach tego segmentu Zamet Industry S.A. współpracuje ze światowymi potentatami w zakresie dostarczania rozwiązań związanych z podwodnym wydobyciem ropy i gazu, między innymi z Aker Solutions, GE Oil & Gas czy Nationall Oilwell Varco. W ostatnim czasie spółka informowała o kolejnych znaczących zamówieniach, w tym zamówieniu od Aker Subsea AS (Grupa Aker Solutions) na realizację dostaw podwodnych konstrukcji do wydobycia ropy dla projektu Kaombo u wybrzeży Angoli (ponad 3,2 mln EUR) oraz zamówieniu z GE Oil & Gas na realizację podwodnych komponentów do wydobycia gazu dla projektu w Ghanie (1,4 mln GBP). 

Zamet Industry S.A. posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych, a także urządzeń i maszyn wykorzystywanych w różnych sektorach przemysłu. Poza konstrukcjami dla odbiorców z branży podmorskiego wydobycia ropy i gazu, oferta spółki obejmuje m.in. wykonawstwo szerokiej gamy urządzeń do przeładunku wielu typów surowców. Wyprodukowane przez Zamet Industry S.A. urządzenia pracują na statkach, w portach, kopalniach i fabrykach, zarówno u kontrahentów krajowych jak i zagranicznych.

reklama