Objawy i sposoby na przesilenie jesienne

Wtorek, 31 Październik 2017

Na przesilenie jesienne cierpi duża grupa ludzi, zaczynając nastolatków kończywszy na osobach starszych. To nic innego jak zespół wielu objawów psychicznych i fizycznych, które są związane z nagłymi zmianami pogodowymi. Objawy te pojawiają się u osób, które mają mniejszą zdolność adaptacji do zmieniających się warunków atmosferycznych. Co to tak właściwie jest przesilenie jesienne i jakie są jego objawy oraz sposoby na nie? Postaramy się na te pytania odpowiedzieć w tym oto artykule.

Jesienne przesilenie to nie choroba, lecz zespół charakterystycznych objawów osłabienia organizmu, które są powiązane ze zmieniającymi się warunkami pogodowymi. Można o nim mówić, gdy objawy typu psychicznego przypominają objawy depresji. Zaliczamy do nich między innymi: apatię, lęk, drażliwość, wahania nastroju, nieuzasadnione przygnębienie, brak motywacji do działania. Natomiast fizyczne objawy przesilenia to: osłabienie organizmu, senność, problemy ze snem, u kobiet nasilają się objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego, wzmożony apetyt lub jego kompletny brak. W normalnej sytuacji te dwie grupy objawów utrzymują się krótki czas. Jeśli jednak złe samopoczucie nas nie opuszcza przez kilka tygodni, sugeruję poszukać innej przyczyny tej fazy.

Przyczynami stanu z jesiennym przesileniem, to już wcześniej wspomniane zmienne warunki pogodowe: ciągłe opady deszczu, zachmurzenia, niższa temperatura oraz wcześniej zapadający zmrok w efekcie czego brakuje mam potrzebnej dawki światła a jego deficyt doprowadza do choroby zwanej z angielskiego SAD ( Sensonal Affective Disorder) czyli po polsku mówiąc depresja sezonowa. Najczęściej jej przyczyną jest krótszy dzień i zmniejszona ilość światła słonecznego a objawami rozdrażnienie, ospałość, apatia itp. To wszystko to nie jedyne przyczyny pogorszenia samopoczucia. Zła dieta, która często jest zbyt tłusta, ciężkostrawna i sprawia, że czujemy się zmęczeni oraz ociężali ma duży wpływ na naszą kondycję psychiczną ale i kondycję zdrowotną. Nasz organizm jest również nie wystarczajaco dotleniony, ponieważ rzadziej niż latem przebywamy na świeżym powietrzu a taki organizm zdecydowanie gorzej znosi różne anomalie pogodowe z którymi przychodzi nam się zmagać w jesienne dni. .

- Jak zatem mamy sobie radzić z jesiennym przesileniem, które niekiedy potrafi bardzo skomplikować nam nasze życie? Przede wszystkim musimy zadbać o odpowiednią dietę. Właściwe jej skomponowanie dostarczy do naszego organizmu dużo energii, a wiadomo że energia to endorfiny. Te z kolei są odpowiedzialne za poczucie zadowolenia i radość. W dobrze dobranym jesiennym jadłospisie nie może zabraknąć świeżych warzyw i owoców. Niezbędne będą witaminy z grupy B, które zwiększają odporność oraz odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Należy pamietać o przyjmowaniu 2,5 l płynów dziennie, nie mówimy tu tylko o tych w postaci wody mineralnej tak jak jest to latem, ale i o takich jak: herbaty, zupy warzywne czy świeżo wyciskane soki. Pamiętaj że dieta na jesień ma rozgrzać i wzmocnić odporność.Regina Kalkowska, pielęgniarka rodzinna z NZOZ Antares

W te jesienne, szare i ponure dni możemy pozwolić sobie na odrobinę czekolady, najlepiej gorzkiej, która jest bogata w magnez i żelazo. Magnez to pierwiastek, który pomaga łagodzić stres i poprawia koncentrację. Jesień nie musi być trudna i nudna. Wystarczy spojrzeć na jej pozytywne aspekty a takie są - zapewniamy Cię!