Stocznia Crist S.A buduje prom pasażersko-samochodowego dla islandzkiego armatora

Piątek, 21 Lipiec 2017

Islandia to nie tylko Björk, Sigur Rós i „Góra” z „Gry o Tron”. To również… gdyńskie promy. W stoczni Crist S.A trwa kolejny etap prac nad budową promu pasażersko-samochodowego dla islandzkiego armatora. Jednostka z Gdyni będzie obsługiwała kursy pomiędzy wyspami Landeyjahöfn i Vestmannaeyjar. Prom będzie pływał na wymagającej, ale i urokliwej trasie. Vestmannaeyjar to powulkaniczne miejsce wycieczek, znane również ze słynnego zdjęcia samotnego domu położonego nieopodal urwiska.

Pomiędzy Landeyjahöfn i Vestmannaeyjar jest 9 kilometrów, a przepłynięcie trasy zajmie około 15-20 minut. Nowoczesna konstrukcja promu pozwala na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich – południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą jest szczególnie trudno, ale niskie temperatury i deszcze nie są wyzwaniem dla promu wyprodukowanego w stoczni Crist S.A. Statek będzie wyposażony w hybrydowy system napędu głównego.

– Po Elektrze dla Finów oraz uczestnictwie w projekcie Color Hybrid dla Norwegów to kolejny prom hybrydowy, który powstaje w naszej stoczni. Mamy nadzieję na podtrzymanie tego trendu w przyszłości i wzmocnienie naszej pozycji na rynku europejskim, jako producent innowacyjnych jednostek pasażerskich – podsumowuje Tomasz Wrzask, PR Manager Crist S.A.

Prom obsłuży dziesięcioosobowa załoga. Na pokładzie znajdzie się miejsce dla 390 zimą i dla 540 pasażerów w sezonie letnim. Taka różnica wynika z zewnętrznego tarasu, którego zimą nie można wykorzystać. Całość prac projektowych, od dokumentacji klasyfikacyjnej po dokumentację roboczą powstaje w Polsce i jest kontraktową odpowiedzialnością Crist S.A. Realizację projektu przewiduje się na połowę 2018 roku.