Wszystko o Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race Gdynia 2014

Czwartek, 24 Lipiec 2014

Wkrótce niebo nad Gdynią przetną smugi rozpędzonych samolotów wyścigowych. Za ich sterami usiądzie 12 najlepszych na świecie pilotów klasy Master oraz 6 pretendentów klasy Challenger. Wśród nich jedyny Polak w stawce – Łukasz Czepiela. Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race, pierwsza tej skali impreza lotnicza w Polsce, zadebiutuje w weekend 25 - 27 lipca w sercu Gdyni. Wstęp wolny!

Wyścig, a nie pokaz

Udając się nad gdyńskie morze warto bliżej przyjrzeć się podniebnej rywalizacji, która w tym sezonie, po trzyletniej przerwie, powróciła do światowego kalendarza FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza). Przede wszystkim należy podkreślić, że Red Bull Air Race to nie są „pokazy lotnicze”, ”akrobacje” lub „air show”. To nowatorska formuła wyścigów lotniczych w randze Mistrzostw Świata, w której o wygranej decyduje tylko najbardziej obiektywne kryterium – czas przelotu. Nie są też przyznawane żadne noty za styl.

Piloci

W Gdyni zobaczymy łącznie 18 pilotów: 12 w klasie Master oraz 6 w klasie Challenger. W obu przypadkach piloci rekrutowani są spośród zawodników, którzy mają na swym koncie wyjątkowe osiągnięcia w lotnictwie sportowym. Oprócz znakomitych umiejętności w pilotażu, każdy zawodnik musi być również w świetnej formie fizycznej. Podczas najtrudniejszych manewrów wartość przeciążeń dochodzi nawet do 10G.

Samoloty

Łączna długość gdyńskiej trasy wyścigu to ok. 6 km (2 okrążenia). Piloci szacują, że będą potrzebowali zaledwie około 1,5 minuty na jej pokonanie. Jak to możliwe? Wszystko dzięki dużej mocy silnika, wysokiemu momentowi obrotowemu oraz bardzo małej wadze samolotu. Do rywalizacji w Red Bull Air Race w klasie Master dopuszczono trzy modele samolotów: Edge 540, MXS-R oraz Corvous Racer 540. Samoloty różnią się konstrukcją kadłuba oraz skrzydeł, do produkcji których wykorzystano stal oraz włókno węglowe, ale mają dokładnie taki sam silnik i śmigło. Standaryzacja jednostki napędowej zrównuje szanse pilotów. Maksymalna prędkość samolotów (w zależności od modelu) waha się od 425 km/h do 444 km/h, a ich wyczynowa konstrukcja pozwala nawet na latanie… tyłem. Podczas rywalizacji prędkość maksymalną ograniczono do 370 km/h lecz mimo to Red Bull Air Race pozostaje najszybszym sportem motorowym na świecie! W kategorii Challenger Cup piloci rywalizują na samolotach Extra E-330LX.

Tor

Piloci ścigają się po torze, który wyznaczają wypełnione sprężonym powietrzem pylony o wysokości 25 m. Stożkowate słupy tworzą powietrzne bramki lub szykany, pomiędzy którymi musi przelecieć pilot. Gdyński tor zostanie wytyczony na akwenie Zatoki Gdańskiej w pobliżu plaży miejskiej i bulwaru Nadmorskiego, a pylony będą zainstalowane na zakotwiczonych w wodzie barkach. Tkanina, z których są wykonane przypomina materiał wykorzystywany do produkcji ultra lekkich żagli (spinakerów) i jest w górnej jego części o 40% lżejsza od standardowego papieru z drukarki. Przy każdym kontakcie maszyny z pylonem – z uwagi na olbrzymią różnicę ciśnień – materiał natychmiast pęka nie powodując zagrożenia dla pilota. Obsługa trasy potrzebuje średnio ok. 90 sekund na wymianę pylonu.

 Zasady

Oficjalny weekend wyścigowy rozpocznie się 26 lipca w sobotę. Tego dnia odbędą się treningi pilotów obu klas. Zawodnicy kategorii Master powalczą dodatkowo w kwalifikacjach o najlepszą pozycję startową przed niedzielnymi wyścigami. Piloci klasy Challenger – w tym nasz zawodnik Łukasz Czepiela – po zakończeniu treningu przystąpią w sobotę do decydujących przelotów i walki o wygraną.

Piloci nie rywalizują bezpośrednio. O wyniku decyduje najlepszy czas zanotowany podczas dwóch kolejnych okrążeń. Sędziowie mogą zmienić końcowy wynik poprzez dodanie karnych sekund. Czas dolicza się w sytuacji, w której zawodnik popełni błąd np. przelatując zbyt wysoko podczas pokonywania bramki powietrznej lub ustawiając samolot w nieodpowiedniej pozycji. Karne sekundy grożą również za brak uruchomienia specjalnej maszyny wytwarzającej dym, dzięki której na ziemi lepiej widać pokonany tor przelotu. W przypadku złamania przepisów dotyczących pilotom grozi automatyczna dyskwalifikacja.

Weekend pełen emocji

Zmagania pilotów dla publiczności zgromadzonej na plaży Śródmieście i bulwarze Nadmorskim będą komentować – znany z żywiołowego języka – dziennikarz Tomasz Zimoch oraz redaktor Paweł Wójcik. Dopingować pilotów na miejscu będą m.in. Adam Małysz (który wcześniej wraz z prezydentem Gdyni oficjalnie otworzy Red Bull Air Race) z Rafałem Martonem, Jacek Czachor, Tadek Błażusiak czy Zbyszek Bartman. Nie zabraknie także osób ze świata kultury – w piątek na plaży zagrają: Krzysztof ZalewskiBrodka, a w sobotę Ifi UdeKamp!


Mistrzostwa w TVP

Bezpośrednią relację z finału Mistrzostw Świata Red Bull Air Race przeprowadzi Telewizja Polska, która będzie miała swoje studio na terenie Mariny. Relacja w TVP1 rozpocznie się w niedzielę 27 lipca o godz. 16.00, a kolejne wejście zaplanowano po Teleexpressie o godzinie 17.15.

 

Harmonogram Red Bull Air Race w Gdyni

Piątek, 25 lipca 2014

godz. 12.00 - 13.30 Trening klasy Master

godz. 13.40 - 15.30 Trening klasy Challenger

godz. 19.00 Krzysztof Zalewski – koncert Red Bull Tour Bus

godz. 20.00 Oficjalne otwarcie imprezy – plaża Śródmieście

godz. 20.30 Brodka – koncert Red Bull Tour Bus

 

Sobota, 26 lipca 2014

godz. 13.00 Rozpoczęcie aktywności na plaży Śródmieście

godz. 13.50 - 15.30 Treningi - klasa Master

godz. 15.45 - 15.50 Pokazy lotnicze

godz. 15.50 - 16.30 Wyścig - klasa Challenger

godz. 16.45 - 17.05 Pokazy lotnicze

godz. 17.05 - 18.05 Kwalifikacje - klasa Master

godz. 19.00 Ifi Ude – koncert Red Bull Tour Bus

godz. 20.30 Kamp! – koncert Red Bull Tour Bus

 

Niedziela, 27 lipca 2014

godz. 13.00 Rozpoczęcie aktywności na plaży Śródmieście

godz. 13.15 Atrakcje otwierające imprezę

godz. 14.25 - 14.35 Pokazy lotnicze

godz. 14.50 - 15.05 Pokazy lotnicze

godz. 15.20 - 15.55 Wyścig klasa Master - TOP 12

godz. 16.15 - 16.20 Pokazy lotnicze

godz. 16.20 - 16.45 Wyścig klasa Master - SUPER 8

godz. 16.45 - 16.55 Pokaz w wykonaniu Łukasza Czepieli

godz. 17.10 - 17.25 Wyścig klasa Master - FINAL 4

godz. 17:30 - 18:00 Ceremonia wręczenia nagród

 

Kalendarz wyścigów Red Bull Air Race

1. Abu Dhabi, Zjednoczone Emiraty Arabskie - 28.02-1.03;

2. Rovinj, Chorwacja - 12-13.04;

3. Kuala Lumpur/Putrajaya, Malezja - 17-18.05;

4. Gdynia, Polska - 26-27.07;

5. Ascot, Wielka Brytania - 16-17.08;

6. Dallas/Fort Worth, USA - 6-7.09;

7. Las Vegas, USA - 11-12.10;

8. Spielberg, Austria - 25-26.10.

 

Klasyfikacja generalna po 3 wyścigach

1. Hannes Arch (Austria) - 30 pkt

2. Paul Bonhomme (Wielka Brytania) - 25 pkt

3. Nigel Lamb (Wielka Brytania) - 17 pkt

4. Pete McLeod (Kanada) - 17 pkt

5. Matt Hall (Australia) - 14 pkt

6. Martin Sonka (Czechy) - 8 pkt

7. Yoshihide Muroya (Japonia) - 7 pkt

8. Nicolas Ivanoff (Francja) - 5 pkt

9. Matthias Dolderer (Niemcy) - 4 pkt

10. Peter Besenyei (Węgry) - 2 pkt

11. Kirby Chambliss (USA) - 0 pkt

12. Michael Goulian (USA) - 0 pkt

 

Lotnicza Gdynia

Red Bull Air Race to największa impreza lotnicza w historii Gdyni. Jednak tradycje awiacji w naszym mieście są znacznie, znacznie dłuższe.

Lotnisko w Babich Dołach istnieje od ponad 70 lat. 20-tą rocznicę istnienia obchodzi w tym roku stacjonująca tam gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, do której zadań należą między innymi akcje poszukiwawcze i ratownicze na Bałtyku. Pewnie wielu gdynian i nie tylko, pamięta jeszcze pokazy lotnicze Air Show z 1998 roku. Wówczas, pod koniec czerwca, gdyńskim niebem zawładnęły Harriery, Gripeny, a także MiGi.

Na tym nie koniec, ponieważ lotnicza historia Gdyni sięga lat przedwojennych – w kwietniu 1936 roku świat stanął otworem – z Portu Lotniczego Gdynia rozpoczęły się regularne rejsy Polskich Linii Lotniczych Lot do Warszawy. Dalej można było polecieć nawet do Nowego Jorku.

reklama